Negotiate Art فن التفاوض

فن التفاوض

التفاوض كتعريفٍ علمي هو عملية اتصال بين شخصين أو أكثر يدرسون فيها البدائل للتوصل لحلول مقبولة لديهم أو بلوغ أهداف مرضية لهم

أسس النجاح في التفاوض:

إن نجاحك كمفاوض يتوقف على مدى حكمتك في استغلال معرفتك بالتفاوض وقوة شخصيتك ومعلوماتك وضبط أعصابك أمام أيّ عقبات، علماً أن التهديد والتظاهر بالشجاعة لا تعد هي الأدوات الضرورية التي تحتاج إليها. بل ينبغي أن تكون:

1️⃣ مخططِّاً جيّداً: لابد من التركيز على التخطيط قبل جلسات التفاوض وجمع المعلومات اللازمة عن الخصم والتنسيق المهني والمنهجي بين أعضاء الفريق التفاوضي ولعب الأدوار في جلسة تفاوض وهمية لاكتساب الكفاءة وبيان نقاط الضعف والقوة وإجراء التعديلات اللازمة والتدريب المستمر للوصول إلى الأهداف المطلوبة بثقة عالية وإدارة حكيمة.

2️⃣معقولاً: كن معقولاً في أسلوبك، فالجدل يشجع الطرف الآخر على المجادلة بدوره، والنتيجة النهائية هي أن التوصل إلى اتفاق سيصبح أصعب كثيراً.
3️⃣ مثابراً: إن المثابرة تعد لازمة للنجاح حين يحاول خصمك أن يدحض حججك، أو أن يبتعد عن موضوع التفاوض أو أن يدخل في جدال عقيم.
4️⃣ صبوراً: سيكون الطرف الذي يتعجل الوصول إلى اتفاق هو الطرف الذي سيقدم أكثر قدر من التنازلات، لا تسلم بسهولة إذا لم تكن المفاوضات تسير بالإيقاع الذي تريده، ربما يكون خصمك يحاول أن يرهقك وهذه إحدى الاستراتيجيات المعتمدة.
5️⃣ منطقياً: من الصعب أن تجادل الحقائق، استخدم الحقائق إذاً حتى تقوي مركزك، تجنب استخدام الحجج التي تناقض بعضها بعضاً، أو المبالغات التي لا يمكن تصديقها، حتى وإن كان هذا في التفاصيل الثانوية. وذلك لأن مصداقيتك ستزول تماماً
 🔷🔷إذا كنت منطقياً ومعقولاً ومثابراً وصبوراً ومخططاً جيداً على وجه العموم، فإنك مفاوض جيد ويمكنك السيطرة وتحقيق الأهداف التي فاوضت من أجلها. فالتفاوض مهارة تمكّنك من النجاح في كافة مجالات الحياة وتساعدك في تحقيق أهدافك وتلبية احتياجاتك.

Negotiate Art

Negotiation as a scientific definition is a process of communication between two or more people in which they study alternatives to reach acceptable solutions or achieve satisfactory goals for them.

 Foundations of Success in Negotiation:

Your success as a negotiator depends on how wisely you use your negotiating knowledge, strength of character, and information, and your temper against any obstacle, knowing that threats and pretense are not the necessary tools you need.

Rather it should be:

1️⃣A good plan: It is necessary to focus on planning before the negotiation sessions, collecting the necessary information about the opponent, professional and methodical coordination among the members of the negotiating team, and playing roles in a mock negotiation session to gain efficiency, indicate weaknesses and strengths, make the necessary adjustments, and continuous training to reach the desired goals with high confidence and wise management

2️⃣Logically: It is hard to argue with facts, Use the facts then to strengthen your position, Avoid using arguments that contradict each other, or of unbelievable exaggerations, even if this is in minor details. This is because your credibility will be completely gone.

 3️⃣Reasonable: Be reasonable in your approach. Arguing encourages the other party to argue in turn, and the end result is that reaching an agreement will become much more difficult.

 4️⃣Persevere: Perseverance is necessary for success when your opponent tries to refute your arguments, or to move away from the subject of negotiation or to enter into a sterile argument

5️⃣ Patient: The party that rushes to reach an agreement will be the party that will offer the most concessions. Do not give in easily if the negotiations are not going at the pace you want. Your opponent may be trying to tire you out, and this is one of the adopted strategies

🔷🔷If you are logical, reasonable, persistent, patient, and generally a good planner, then you are a good negotiator and you can take control and achieve the goals you negotiated for Negotiation is a skill that enables you to succeed in all areas of life by helping you achieve your goals and meet your needs

 

Bait Aljouda Consultation and Training is an educational institution permitted by the Knowledge and Human Development Authority (KHDA) in Dubai – UAE to train in different fields. It offers remarkable training services in all the aspects of education. The courses are characterized by their applied dimension, which returns with immediate benefit on educational institutions taking these courses.

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *