Methodes Of Reinforcement In Active Learnin أساليب التعزيز في التعلم النشط

أساليب التعزيز في التعلم النشط

يُعرَّف أسلوب التعزيز بأنَّه إثارة سلوك الطالب بهدف إشباع حاجات معينة. وهو مجموعة الأساليب المرتبة والمنظمة التي تعمل على زيادة فاعلية الطالب مما يؤدي إلى زيادة الإنجاز عندهم عن طريق التفاعل فيما بينهم مع المادة الدراسية.

هناك العديد من الأساليب التي تُستخدم في تطبيق التعزيز أهمّها:

📙📒١- التعزيز المتواصل المستمر:

يتم فيه تقديم التعزيز بشكلٍ مستمر سواء سلبي أو إيجابي بشرط أن لايسبقه سلوكاً سلبياً إذا كان التعزيز إيجابي، ويكون التعزيز المتواصل إيجابي في بداية المهمة التعليمية ويُعد هذا الأسلوب من أكثر الأساليب فعالية في حالة كون التعزيز لغرض مساعدة التلميذ على اكتساب سلوك جديد لم يكن قد اعتاد عليه أو تعديل سلوك غير مرغوب فيه إلى سلوك مرغوب فيه وتكرار التعزيز مع السلوك المرغوب فيه.

📙📒٢- التعزيز المتقطع:

ويتم تقديم التعزيز على دفعات وضمن معايير محددة بمعنى أنه إجراء يتم بواسطته مكافأة التلميذ لكن ليس لكل الاستجابات بل لاستجابات مختارة محددة، و عندما يتوقف التلميذ عن السلوك غير المقبول كإيذاء زملائه أو التسرب من حجرة الصف يقدم له التعزيز على فترات متقاربة وبالتدريج على فترات متباعدة حتى لاينسى التلميذ هذا السلوك الجيد.

📙📒٣-التعزيز المتفاوت لمعدل السلوك العالي:

يقدم الثواب إلى التلميذ في هذه الحالة عندما يقوم بالسلوك المرغوب بشكل منتظم وسريع ومتقارب وذلك لتعويد التلميذ على تنظيم عمله والسرعة في إنجازه بدقة.

📙📒٤-التعزيز المتفاوت لمعدل السلوك المنخفض:

ويتم إذا بالغ التلميذ بسلوك مرغوب كتفرده بالرد على أسئلة المعلم وعدم إتاحة الفرصة لزملائه بالرد أو سيطرته التامة على نشاط معين؛ يتوجب على المعلم حينها أن يخفض من معدل حدوث هذا السلوك و ذلك بالاتفاق مع التلميذ على تحديد حدود المشاركة أو درجة العمل وينبغي على المعلم مكافأة التلميذ اذا التزم بما تم الاتفاق عليه.

📙📒٥- المباراة الصفية:

من الممكن أن يقوم المعلم بتقسيم التلاميذ إلى مجموعات ويطلب من كل مجموعة حل وظيفة أو تقويم أو تلخيص درس وفهمه وعند الانتهاء يقوم بمكافأة المجموعة التي تفوقت على المجموعات الأخرى وهذا الأسلوب يشجع المنافسة الشريفة والعمل الجماعي التعاوني.

📙📒٦- أسلوب الضبط الذاتي:

هذا الأسلوب يشجع التلميذ أن يكون لديه رغبة في التفوق والحصول على الجائزة المقررة، فيكون هو رقيب ذاته ويدرك أن مايقوم به من سلوك جيد هو محصلة مجهوده الشخصي ومثابرته. فالتلميذ في هذا الأسلوب يقترح السلوك المطلوب بناء على قناعته الشخصية ودوافعه الذاتية.

ومن خلال عرض هذه الأساليب نجد أن للتعزيز دور كبير في التعليم في قدرته على إدارة وضبط الصف وزيادة فعالية ونشاط التلميذ إضافة إلى إشباع حاجات الطفل النفسية كالحاجة إلى النجاح وتقدير الذات وعلاج بعض مشكلات التعلم كالتأخر الدراسي وبطء التعلم والخجل عند بعض التلاميذ.

Methodes Of Reinforcement In Active Learning

Reinforcement method is defined as stimulating a student’s behavior with the aim of satisfying specific needs. It is a set of organized methods that work to increase the effectiveness of students, which leads to an increase in their achievement through interaction among them with the study material.

There are many methods that are used to apply reinforcement, the most important of which are:

📙📒1- Continuous reinforcement:

In which reinforcement is provided continuously, whether negative or positive, provided that it is not preceded by negative behavior if the reinforcement is positive, and continuous reinforcement is positive at the beginning of the educational task. It or modifying an undesirable behavior into a desirable one and repeating the reinforcement with the desired behavior.

📙📒2- Intermittent reinforcement:

Reinforcement is provided in batches and within specific criteria, meaning that it is a procedure by which the student is rewarded, but not for all responses, but for specific selected responses. The student does not forget this good behavior.

📙📒3- Differential reinforcement of a high rate of behavior:

The reward is presented to the student in this case when he performs the desired behavior regularly, quickly and closely, in order to accustom the student to the organization of his work and the speed in achieving it accurately.

📙📒4- Differential reinforcement of low behavior rate:

It is done if the student exaggerates the desired behavior such as being alone in answering the teacher’s questions and not giving his colleagues the opportunity to respond or having complete control over a particular activity; The teacher must then reduce the incidence of this behavior by agreeing with the student to determine the limits of participation or the degree of work, and the teacher must reward the student if he adheres to what was agreed upon.

📙📒5- Class matches:

The teacher can divide the students into groups and ask each group to solve a task or evaluate or summarize and understand a lesson and upon completion reward the group that has outperformed the other groups and this method encourages honest competition and cooperative teamwork.

📙📒6- Self-control method:

This method encourages the student to have a desire to excel and obtain the prescribed award, so he is a self-censor and realizes that his good behavior is the result of his personal effort and perseverance. The student in this method suggests the desired behavior based on his personal conviction and self-motivation.

Through the presentation of these methods, we find that reinforcement has a major role in education in its ability to manage and control the classroom and increase the effectiveness and activity of the student, in addition to satisfying the child’s psychological needs such as the need for success and self-esteem and treating some learning problems such as academic delay, slow learning and shyness for some students.

Bait Aljouda Consultation and Training is an educational institution permitted by the Knowledge and Human Development Authority (KHDA) in Dubai – UAE to train in different fields. It offers remarkable training services in all the aspects of education. The courses are characterized by their applied dimension, which returns with immediate benefit on educational institutions taking these courses.

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *